کاردانی فنی فناوری اطلاعات

دوره کاردانی فنی فناوری اطلاعات – خدمات الکترونیکی شهر

تعریف:

دوره کاردانی فنی خدمات الکترونیکی شهر مجموعه ای از آموزش های نظری و عملی است که دانش و مهارت و نگرش دانشجو را برای ایفای کارآمد و اثر بخش ، در بخش های ارائه دهندگان خدمات الکترونیکی شهری با استفاده از علوم فناوری اطلاعات و کامپیوتر افزایش می دهد .

 اهداف:

-ارتقای دانش کارمندان شهرداری و نیرو های انتظامی و سایر متقاضیان این رشته در زمینه آشنایی با علوم فناوری اطلاعات تا سطح کاردانی .

-افزایش توانمندی و کارآیی متصدیان ارائه خدمات شهری در راستای ارائه خدمات رایانه ای به

شهروندان بااستفاده از ابزار های روز فناوری اطلاعات و ارتباطات .

-ارائه آموزش های نوین در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف پیوستگی در امر آموزش .

-پاسخگویی به نیازهای آموزشی کارکنان دفاتر خدمات الکترونیکی شهر از طریق تحصیلات دانشگاهی

-بستر سازی مناسب جهت حرکت در راستای تحقق شهرداری الکترونیکی ، شهر الکترونیکی ،شهروند الکترونیکی و در نهایت دولت الکترونیکی .

-ایجاد بستر مناسب جهت ورود نیرو های جوان و آموزش دیده برای فعالیت و اشتغال از مسیر دانشگاه جامع علمی – کاربردی .

ضرورت و اهمیت :

به دلیل اهمیت بسیار زیاد اطلاعات در فرایند تصمیم گیری ، فناوری اطلاعات در جهان باسرعت چشممگیر در حال توسعه بوده و تمامی فعالیت های روزمره بشر را تحت تاثیر قرار داده است . در حوزه شهری که یکی از مهم ترین ، عمومی ترین و پیچیده ترین حوزه های فعالیت بشر امروزی محسوب می گردد. شهرداریهای الکترونیکی یکی پس از دیگری در حات ظهور هستند تا در آینده ای نزدیک ارائه خدمات شهری را کاملا دگرگون سازند.

در این راستا ایجاد سازمانها و ادارات مجازی وسیستم اجرایی کار ازراه دور ، از برنامه های آینده شهرها و شهرداری های الکترونیکی است که بااجرای آنها مراجعه مردم به ادارات دولتی به حداقل رسیده و کارمندانه نیز در هر محلی امکام انجام کار اداری خود خواهند داشت.

بنابراین شهر های الکترونیکی ، نرم افزار ، و بستر مورد نظر را برای دسترسی شهروندان به پایگاههای داده خدمات دولتی و بخش خصوصی ، به صورت شبانه روزی بر روی شبکه فراهم می آورند و شهرداری های الکترونیکی نیز با شعار مردم مداری ، بخش بزرگی از خدمات  خود را در منزل شهروندان ارائه می کنند. این اقدام علاوه بر اینکه باعث کاهش رفت و در آمد های شهری (که خود مزایای بسیاری از جمله کاهش آلودگی هوا را به دنبال خواهند داشت) می شود، زمینه ارائه خدمات مطلوب ،سریع و کم هزینه را در مکان و زمانی به وجود می آورد.

 یکی از اساسی ترین نیاز های شهرداری ها برای حل مشکلات متعدد در کشور ، ایجاد زمینه و بستر مناسب در سیستم اداری و نیروی انسانی می باشد. و این موضوع محقق نخواهد شد مگر با ایجاد یک سیستم آمزشی قوی ، مناسب ، گسترده و باکیفیت در شهرداری ها.

پس بااطمینان کامل می توان گفت بهترین و موثرترین شروع برای تحقیق ایجاد شهرداری الکترونیکی و در نهایت دولت الکترونیکی ، ایجاد دوره های آموزشی موثر و کاربردی در این خصوص و طراحی و تدریس دوره کاردانی علمیکاربردی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات با گرایش خدمات رایانه ای در شهرداری ، از جمله این دوره ها می باشد.

قابلیت ها و توانمندی های فنی فارغ التحصیلان :

-شناخت سیستم ها عامل ویندوز

-طبقه بندی داده ها و ارائه گزارش فنی

-تسلط بر قوانین و مقررات خدمات شهری

-کاربرد نرم افزار های تخصصی مرتبط

-ایجاد و استفاده از بانک های اطلاعاتی

-نصب و نگهداری و بهره برداری از شبکه های کامپیوتری

-شناخت مفاهیم اینترنت و وب

-برنامه نویسی تحت وب

-شناخت خدمات شهری در حوزه خدمات الکترونیکی شهر

مشاغل قابل احراز:

کاردانی فنی خدمات کامپیوتری الکترونیکی در شهرداری

کاردانی فنی خدمات الکترونیکی در نیروی انتظامی (پلیس+۱۰)

تصدی خدمات الکترونیکی در ادارات ، موسسات مالی و اعتباری ، شرکت ها وکلیه ارگان هایی که خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه می دهند که هر روزه در حال گسترش هستند.